Bibliotheek Eemland verandert van formule

Eemland – De wijze waarop de Bibliotheek Eemland haar collecties aanbiedt aan klanten gaat veranderen. Er is gekozen voor een nieuwe Bibliotheekformule.

Wat gaat er veranderen? Het eerste dat opvalt in een vestiging met de nieuwe Bibliotheekformule is de aantrekkelijke presentatie van de collectie, veel frontaal en veel op displaytafels zoals in een boekwinkel.

De collectie zal anders worden ingedeeld. Nu staat de collectie in de meeste vestigingen nog verdeeld in romans en informatieve boeken. De romans staan op alfabet en de informatieve boeken op nummer. In de nieuwe situatie zal de collectie in werelden worden gepresenteerd.

Onderzoek heeft uitgewezen dat klanten graag willen worden verrast. Daarom worden onderwerpen waar bezoekers in zijn geïnteresseerd bij elkaar gezet, zodat bezoekers meer kunnen ontdekken binnen de eigen interessewereld/sfeer. Het is even wennen, maar veel klanten van bibliotheken waar deze formule al in gebruik is, geven aan dat deze indeling hen op nieuwe ideeën brengt.

Het belangrijkste kenmerk van de Bibliotheekformule is het centraal stellen van de klant. Daar horen ruime openingstijden bij. Die worden mogelijk gemaakt door low-service uren en full-service uren te hanteren. In de low-service uren kunnen bezoekers gebruik maken van de zelfbediening. Tijdens full-service uren zijn er Bibliotheekprofessionals aanwezig, die vragen kunnen beantwoorden en tips en adviezen kunnen geven over de collectie en de activiteiten van de Bibliotheek. Alle medewerkers zijn geschoold in het werken in de nieuwe formule. De medewerker zit niet meer achter een balie, maar is zichtbaar op de vloer aanwezig en makkelijk aanspreekbaar.