Baarn onder de aandacht van de (inter)nationale toerist

Baarn – Net als zeventien andere gemeentes in de provincie Utrecht neemt Baarn deel aan het Regiomarketingplan om (inter)nationale toeristen naar de regio te trekken.

Het college heeft op 8 mei 2018 besloten om voor 2018 en 2019 een subsidie toe te kennen van 3.080 euro voor de uitvoering van het regiomarketingplan, waarin 17 Utrechtse gemeentes, de provincie en alle regiomarketingorganisaties samenwerken om de regio Utrecht beter onder de aandacht te brengen van de (inter)nationale bezoeker. Eerder sloot de gemeente zich al aan bij de regiomarketing voor de Utrechtse Heuvelrug.

Baarn is een toeristische gemeente met groeikansen in een toeristische markt die een sterk opgaande lijn laat zien. Provinciaal en regionaal wordt door het Regiomarketingplan 2018-2019 het initiatief genomen om meer (internationale) toeristen te trekken en de provincie/regio beter te vermarkten. Gezamenlijk optrekken is belangrijk omdat afzonderlijke gemeenten te weinig reikwijdte hebben. In totaal zijn inmiddels 17 gemeenten aangesloten waaronder omliggende gemeenten als Bunschoten, Soest, Eemnes en Amersfoort. Ook de provincie ondersteunt dit plan financieel en ziet de samenwerking als zeer wenselijk.

Vanaf dit voorjaar worden de eerste concrete activiteiten van het internationale project gefaseerd in de markt gezet, waaronder de uitgifte van een regionale recreatiekrant, deelname aan consumenten-beurzen en de website visitutrechtregion.com. Daarnaast is eind april een campagne rond Kastelen en Buitenplaatsen van start gegaan. In totaal zijn daarin 23 Utrechtse kastelen en buitenplaatsen opgenomen. Drie daarvan zijn Baarnse iconen: Paleis Soestdijk, Kasteel Groeneveld en Kasteel Hooge Vuursche.