“Elke Baarnse jongere een diploma”

Baarn – Sinds begin dit jaar heeft de gemeente Baarn een nieuwe leerplichtambtenaar. In het kader van de Dag van de Leerplicht, donderdag 20 maart aanstaande, stelt zij zich graag aan u voor.

“Mijn naam is Sabrina Kommers. Sinds begin dit jaar ben ik de nieuwe leerplichtambtenaar van de gemeente Baarn. Ik heb die taak overgenomen van Piet Jan Meyboom, de vorige leerplichtambtenaar, die met pensioen is gegaan”, vertelt Sabrina. “Aanstaande donderdag is het de tiende landelijke Dag van de Leerplicht.

Er zijn dan allerlei activiteiten die aandacht vragen voor het feit dat we in ons land leerplicht kennen. Dat is – en dat vergeten we wel eens – een groot goed. Ik spreek daarom ook wel eens van ‘leerrecht’ in plaats van leerplicht, om mensen eraan te herinneren dat het recht op onderwijs iets is om zuinig op te zijn.”

Hoe kijk je tegen schoolverzuim aan?
“Mijn mening is dat je schoolverzuim niet alléén oplost. Niet als jongere of ouder en ook niet als leerplichtambtenaar. De oplossing zoek je altijd met elkaar. Ik stel bij schoolverzuim daarom vaak voor om mensen en organisaties die betrokken zijn bij de jongere, zoals ouders, scholen, hulpverleners, bij elkaar te laten komen om samen afspraken te maken”, aldus de leerplichtambtenaar. “Schoolverzuim is een teken vanuit de jongere dat hij of zij extra aandacht nodig heeft, op welk gebied dat ook is. Dat kan een heel onschuldig probleem zijn, maar soms ook een groter probleem dan in eerste instantie wordt vermoed. Hoe eerder daarop wordt gereageerd, hoe meer we voorkomen dat problemen groter en soms bijna onoplosbaar worden.

De ervaring is dat als jongeren eenmaal thuis komen te zitten, het heel moeilijk wordt om hen weer naar school te krijgen. Mijn optreden bij schoolverzuim doe ik dus vanuit zorg, vaak in de vorm van gesprekken en door bemiddeling en samenwerking.”

Als leerplichtambtenaar mag je ook sancties opleggen en boetes uitdelen. Doe je dat vaak?
Sabrina: “Naast leerplichtambtenaar ben ik ook Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA). Ik ben dus bevoegd om proces verbaal op te maken bij schoolverzuim. Soms is het helaas niet voldoende om de jongere alleen te waarschuwen of vrijwillige afspraken te maken om het schoolverzuim te stoppen. Het kan dan nodig zijn heldere grenzen te stellen aan verzuimgedrag. In dat geval kan proces verbaal worden opgemaakt.”

Soms komt verzuim niet voort uit problemen, maar omdat de ouders een dagje eerder op vakantie willen. Wat doet de leerplichtambtenaar dan?
“Naast het zogenoemde signaalverzuim, waar het verzuim een signaal is voor achterliggende problemen, komt het inderdaad ook voor dat jongeren verzuimen om vakantiedoeleinden. Dat is het zogenoemde vakantieverzuim of luxe verzuim. Bij constatering van vakantieverzuim wordt al vanaf de eerste verzuimde schooldag proces verbaal opgemaakt. Dat is de landelijke aanpak en die is vastgelegd door het Openbaar Ministerie om vakantieverzuim zoveel mogelijk te beperken.”

De aanpak van vakantieverzuim is dus behoorlijk streng. Krijg je daar wel eens opmerkingen over van ouders?
“Dat klopt. Men vraagt mij dan wel eens wat dit te maken heeft met het uiteindelijke doel van de leerplicht, namelijk het stimuleren van de jongere om een diploma te halen en een goede positie op de arbeidsmarkt te krijgen. En, inderdaad, voor een enkel individu zal een dag vakantieverzuim misschien niet direct leiden tot onderwijsproblemen. Maar wij hebben in Nederland met elkaar afgesproken dat we geen onderscheid maken tussen leerlingen die de lesstof tijdelijk kunnen missen en diegenen die dat niet kunnen. Daarvoor zijn er schoolvakanties ingesteld, waarbinnen de vakantie kan worden genoten. Ook is het ontregelend voor het onderwijs als sommige jongeren na hun vakantie lesstof moeten inhalen. Als we hierin geen grens met elkaar afspreken, dan is het einde zoek”, legt Sabrina uit. “Ik hoop dat we met elkaar deze afspraken respecteren. Want wat zou het fijn zijn als ik niet meer bezig hoef te zijn met het tegengaan van vakantieverzuim, maar ik me helemaal kan inzetten voor de jongeren die het écht nodig hebben.”

Wat streef je als leerplichtambtenaar uiteindelijk na?
“Wat we met elkaar nastreven is dat elke Baarnse jongere zijn school met een havo, vwo of mbo niveau 2-diploma kan verlaten. Daarmee heeft een jongere veel meer kans op een goede baan, dan wanneer hij dat diploma niet heeft. En daar hebben zij hun hele verdere leven profijt van, ook als er tijdelijk minder banen zijn”, aldus de leerplichtambtenaar. “We willen dus zo weinig mogelijk voortijdig-schoolverlaters. Daar zijn we als gemeente succesvol in. In het schooljaar 2011/2012 waren dat er bijvoorbeeld nog 61. Uit de cijfers van het schooljaar 2012-2013 blijkt dat het aantal voortijdig-schoolverlaters in de gemeente Baarn bijna is gehalveerd, naar 31 jongeren. Dat is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen de scholen, gemeente en alle andere organisaties die met jeugd actief zijn. Een resultaat waar wij heel blij mee zijn. Want elke voortijdig-schoolverlater is er één te veel.”