Preventieve werking campagne nieuwe armoede

Amersfoort – Door de combinatie van crisis en meervoudige pech afstevenen op grote financiële problemen. Het overkwam Amersfoorters die eerder succesvol waren; zoals tweeverdieners en ondernemers.

Ze verloren hun baan, konden hun huis niet meer betalen of raakten in een faillissement of echtscheiding. 257 van hen wisten mede door een publiekscampagne het Geldloket in Amersfoort te vinden; ze gingen het gesprek aan en wisten erger te voorkomen. Ruim 4700 mensen zochten op de website naar meer informatie over schuldpreventie.

Vandaag is de rapportage ‘Zicht op nieuwe armoede’ beschikbaar van het Geldloket Amersfoort waarin de resultaten van de aanpak en campagne ‘De crisis treft iedereen’ nader zijn toegelicht. Geldloket en de gemeente Amersfoort werken samen om een beeld te krijgen van deze doorgaans mondige doelgroep die gewend is om problemen zelf op te lossen. De knelpunten in regelgeving en de lacunes in voorzieningen waar deze groep tegenaan loopt zijn geïnventariseerd en voor zover mogelijk direct werkenderwijs opgepakt.

Belangrijke les
Wethouder Menno Tigelaar (Werk en Inkomen): “Een volledig nieuwe doelgroep van mensen die normaal gesproken uitstekend voor zichzelf of hun gezin kunnen zorgen. Door pech is deze groep in de problemen gekomen. De campagne heeft door de toon en insteek de drempel verlaagd om het gesprek aan te gaan. Dat is goed voor alle partijen. Persoonlijke financiële drama’s kunnen in korte tijd hardnekkig en complex worden. De consulenten van het Geldloket konden advies geven, maar hebben de verhalen en ervaringen van deze groep ook gebruikt om de dienstverlening te verbreden en verbeteren; ze zijn expert op dit gebied.”

Preventie
Hulpvragers zijn meestal tussen de 35 en 54 jaar en hebben diverse achtergronden; ZZP-ers, (ex-)ondernemers, maar ook mensen die vanuit een baan in een uitkering waren beland. Bij 90% van de mensen die een afspraak maakten bij het Geldloket bleken een of een aantal gesprekken voldoende. Soms met een begroting, of een bespaaradvies. Maar ook met financiële of juridische informatie of een verwijzing. Het Geldloket blijkt in veel gevallen vaak als een trampoline te werken, zodat mensen snel weer zelfstandig verder kunnen. En in een aantal gevallen is een traject voor schuldhulpverlening gestart.