Soest biedt oplossing voor cliënten TSN

Soest – De gemeente Soest garandeert samen met zorgaanbieders een oplossing voor de ongeveer 300 inwoners die nu hulp krijgen van TSN.

Daarvoor heeft zij overlegd met de andere drie gecontracteerde zorgaanbieders van huishoudelijke hulp in de gemeente: Amaris, Lyvore en Tzorg. Bij faillissement van TSN nemen deze aanbieders de cliënten over. Zij behouden daarmee hetzelfde aantal uur huishoudelijke hulp tegen dezelfde eigen bijdrage. Wat kan veranderen is de persoon die de huishoudelijke hulp biedt. Medewerkers gaan niet automatisch mee. Wel gaan de drie aanbieders in overleg met de TSN medewerkers uit Soest en Soesterberg over mogelijkheden om over te stappen.

Vrije keuze nieuwe aanbieder
Wanneer het faillissement komt is nog niet duidelijk. Maar om snel te kunnen handelen en ongemak te minimaliseren op het moment dat de situatie zich voordoet, vraagt de gemeente aan cliënten om nu alvast een nieuwe zorgaanbieder uit te zoeken. Zij hebben daarin de keuze tussen Amaris, Lyvore of Tzorg.

Drie partijen die ook nu huishoudelijke hulp aanbieden in Soest en Soesterberg. Cliënten van TSN ontvangen hierover deze week persoonlijk een brief van de gemeente. Daarnaast organiseert de gemeente op 3 maart van 10.00-12.00 uur een informatiemarkt op het gemeentehuis. Cliënten van TSN zijn deze ochtend van harte welkom om kennis te maken met de aanbieders en vragen te stellen.

Situatie TSN
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bieden van huishoudelijke hulp aan inwoners die dit nodig hebben. TSN, Amaris, Lyvore en Tzorg zijn hiervoor in Soest gecontracteerd. Het onderdeel van TSN dat huishoudelijke hulp levert, verkeert in financiële problemen. Eind vorig jaar vroeg TSN surseance van betaling aan.

Inmiddels hebben de bewindvoerders laten weten dat faillissement niet te voorkomen is. Wethouder Peter van der Torre: “Ik vind het een hele vervelende situatie voor alle betrokken partijen, zowel voor de mensen die hulp krijgen als de mensen die hulp bieden. Ik had liever gezien dat deze maatregel niet nodig was, maar het is onvermijdelijk. Met deze aanpak zijn we goed voorbereid en behouden onze cliënten de hulp die ze nodig hebben. Dat is nu belangrijk. ”